CZ MAPS  -  CZ EVENTS  -  CZ RouteGadget  -  MS2016  -  ME2016  -  JMS2016  -  ČSOS  -  BÉĎA  -  IOF
   dospělí    junioři    vše   |    NOVINKY    AKCE   REPREZENTANTI    DOKUMENTY    PODKLADY   METODIKA   









Lednovka - rekapitulace
 
19.01.2015 | zobrazení 2027
Odpracováno. Ačkoliv letos tedy rozhodně nebylo v lednu jak v máji.


(1) NOB Langusta

Nočák je orienťáckej grunt.
Tentokrát jsme se na rovinaté mapě zaměřili na nácvik schopnosti "ležet" na busole a pak vymyslet jistý náběh na kontroly, kde nebyly reflexy. (Zato na jedné bonusové odpočíval už pár týdnů kanec.)
[NOB - trať D]
[NOB - trať H]

(2) Multimidl

Ráno nás uvítalo tak nevábně, že nezbylo než si spolu s klasikem říct, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. Bohužel, v teplém oblečení se intenzivní fáze odběhat nedá, takže zbylo spíš jen to počasí. Nula a déšť se sněhem.
Čekalo nás několik middlů, které se skládaly z běžecké a orienťácké části. Přičemž ta běžecká byla vždy do kopce.
Fáze obnášela pro ty nejrychlejší 46, respektive 48 minut intenzity.
Tempo bylo definované jako "rychle, ale ne nadoraz" - lehce pod ANP. Výsledky tak jsou jen orientační, zejména mezičasy běžeckých úseků - záleželo na pojetí tempa.
Kromě orientace v únavě se tak trochu mělo aktivovat i vnímání sebe sama jako "bežce" v rámci orienťáckého závodu a také psychická odolnost vůči jalovým úsekům tratě.
Jedním z impulsů je i poukázání na skutečnost, že každému to přestává myslet na jiné hladině zatížení a i to je parametr, se kterým se orienťák musí naučit sám pro sebe pracovat. Někteří se třeba dokážou úplně fyzicky zmáčknout, ale pokud to znamená zmražení myšlení, je spíše lepší se takovému stavu vyhnout i za cenu neúplného využití běžecké kapacity.
Posledním úkolem tréninku bylo zakreslit na čistý papír své navigační plány z této fáze. Nesbírali jsme to, důležité je na tom samotné provedení toho cvičení. Nicméně i při letmém nahlížení přes rameno jsou vidět značné rezervy ve schopnosti vyjádřit způsob, jakým se vlastně dostanete ke kontrole. Mám za to, že kdo je schopný strukturovaně popsat svůj postup, je více schopný se takovým žádoucím způsobem i orientovat. Je to věc cviku.
Závěrem ještě pochvala pro část žen za naprosto příkladné rozběhání před tréninkem, počasí navzdory.
[okruh H1 D3]
[okruh H2]
[okruh H3 D1]
[okruh H4 D2]
[mezičasy]

(3) Middle-long

Sobotní odpoledne nás vylákalo na tentokrát dost poctivě uhašené Požáry u Kamenice.
Běží se fáze dvou částí - nejprve middle, který si každý už po snídani teoreticky nachystal, a potom long na zelenavé vrstevnicovce. To už byl pro mnohé i trénink na stmívací úsek na tiomile...
Ve vztahu k tomu předpřipravenému middlu mám ze spontánních reakcí stále pocit, že mnozí při tom plánování stále ještě nepronikli dostatečně na podstatu. Je zásadní rozdíl mezi prostým zákresem postupu (tedy kudy to chci běžet) a mezi zákresem plánu (tedy kudy chci běžet a hlavně JAK to chci provést). A zhruba tak zásadní je i důsledek - tedy rozdíl mezi schopností běhat "někdy" dobře orienťák a nebo běhat "většinou" dobře orienťák.
Každopádně - trénink dodal všem hodinu a půl až dvě docela kvalitního aktivního orienťáku.
(Díky OK Kamenice za nezištné poskytnutí mapy.)
[middle D]
[long D]
[middle H]
[long H]

Večer jsme pak prošli sobotní tratě a zavěnovali se vysvětlení nového excelového nástroje pro plánování a evidenci tréninku - plánynkáče.
Ještě jednou bych rád upřesnil, že je to založené na mém osobním aktuálním pojetí efektivního tréninku pro OB. Co trenér, to jiný pohled, objektivní pravda neexistuje. Nicméně mám za to, že metodické principy, na kterých to stojí jsou soudobé, navíc i prakticky ověřené, a budu rád, pokud k nim osobní trenéři při vedení svěřenců přihlédnou. (Bližší vysvětlení je obsažené i v manuálu, který je přílohou plánynkáče.)

(4) Sprint Nymburk

Příležitost k oživení sprintové rutiny. Tentokrát i se záměrem nabídnout trať se změnou charakteru terénu (město-lesopark). Do tratí bylo zakomponovaných i pár chytáků na dočtení celého úseku - a to bude i cenné popíchnutí, které si někteří z Nymburka odvezou. Zejména šestá kontrola dokázala bohužel nadělat mezi ženami pěknou paseku...

[sprint Nymburk - rozbor D1]
[sprint Nymburk - rozbor D2]
[sprint Nymburk - rozbor H]


A zamyslete se i nad tím, co se vám na té trati povedlo, ať se to podaří příště rozvinout.
(Díky Meteoru Kačerov za nezištné poskytnutí mapy.)
[sprint Nymburk D]
[sprint Nymburk H]
[Nymburk - mezičasy]

Další akcí RD bude únorová výprava na Krušné hory, kombinovaná s pár tréninky v podhůří. Uzávěrka přihlášek je dnes.

/RN

 
tisk
týmová zóna        
osobní weby reprezentantů
právě probíhá
Mistrovství Evropy    21.-28.5.
Jeseník  (RD)
následující akce
nominační závody JMS2016    11.-12.6.
Podkrušnohoří  (JRD)
Nominačky MS    14.-15.6.
Strömstad SWE  (RD)
závěrečná příprava JMS 2016    26.-30.6.
Scuol (SUI)  (JRD)
kemp SWE 1    2.-6.7.
Strömstad SWE  (RD)
JMS 2016    8.-16.7.
Scuol (SUI)  (JRD)
Mentální příprava
Orientační běžec musí být připraven optimálně reagovat na nejrůznější spektrum neočekávaných podnětů. Aby se minimalizoval moment překvapení, je vhodné před závodem vyladit myšlení - s využitím dostupných informací si v duchu namodelovat nejrůznější situace, které mohou v závodě nastat, určit taktiku a cíle, motivovat se.
dráha osobáky | limity

© 2014-2015 Český svaz orientačního běhu / Czech OF
web: RN