CZ MAPS  -  CZ EVENTS  -  CZ RouteGadget  -  MS2016  -  ME2016  -  JMS2016  -  ČSOS  -  BÉĎA  -  IOF
   dospělí    junioři    vše   |    NOVINKY    AKCE   REPREZENTANTI    DOKUMENTY    PODKLADY   METODIKA   









Lednovkou jsme prosvištěli na extráč
 
23.01.2017 | zobrazení 2168
Arktická zima i smog se Podorlicku na hony vyhnuly. Hony se ale nevyhnuly. Kňouři se jim snad vyhnuli. Ale zjevně ne všichni. Mazal se modrý extra a přiklouzal i Kačor.

Lednovka RD - rekapitulace:

NOB Zdelov

První navrátilec to glosoval slovy: "To bylo jak běžet celý bažinou." Sněhu bylo místy až pod kolena, vysoké borůvky... mráz naštěstí snesitelný, mínus šest.
Terén, kde se obvykle dá závodit kolem 4:30 min/km, se každopádně rapidně zpomalil...
Jasně definovaný úkol - cvičení na schopnost důsledně a spolehlivě držet směr. Technicky snad i trochu výzva - v lese nic moc výrazného, delší úseky, přeběhy přes zaslepená místa.
Běželo se sice volným tempem, ale přesto s nasazením GPS - podpoří to pečlivost realizace a nabídne zpětnou kontrolu.
Na večerní "skupině" jsme si pak ještě zdůraznili význam kvalitně zvládnuté schopnosti držení směru pro úspěch v mezinárodním orienťáku. Teď právě je období, kdy lze takové tréninky jednoduše spojit se náběhem základního objemu. A stejně jako v případě budování každé rutiny, Übung macht der Meister! Tzn. opakovaně. A postupně zrychlovat, abychom to spolehlivě a intuitivně zvládali i v plné rychlosti! Protože pokud se lze o tuto schopnost opřít bez nutnosti zpomalit, může se celý výkon stát mnohem ofenzivnějším.

Aby to nebyla stopovaná, každý měl svou unikátní, často totálně odlišnou, variantu tratě.
NOB - tracking

Páteční skupina

V kruhu jsme probrali několik organizačních i metodických témat:
- přivítali jsme mezi námi Kačora a vyjasnili jsme pozici a smysl jeho fungování v týmu (nejen koordinátor U23, ale i konzultant přístupný všem a člen realizačního týmu pro většinu letošních vrcholných akcí)
- dotkli jsme se hlavních rozvojových principů tréninku v tomto období (růst BĚŽECKÉ aerobní kapacity)
- byl opět zdůrazněný zásadní přínos zvládnuté základní techniky pro stabilitu výkonu
- vysvětlili jsme jak je to s běžeckými testy (společné terénní měření pro A+B bude 24.3. před odjezdem do Francie; zájemcům o běhátko bylo doporučeno domluvit se individuálně s MUDr.Pozdíškem, RD to hradí - týká se všech včetně U23) - probrali jsme individuální finanční podporu (jasně řečeno, že u RDB a U23 by podpora měla být investovaná výhradně do nákladů na vaši osobní tréninkovou činnost a nepřejeme si takto podporovat cokoliv/kohokoliv jiného - stojí to na důvěře)
- osvětlili jsme situaci s dodávkou nových kusů oblečení (tréninkové bundy budou až na březnovce)
- pro nízký projevený zájem bylo zrušeno lyžařské soustředění

Masák Brodec

Hromadný start s doporučeným nasazením kolem AP3-ANP. Opět běžecky hodně náročné - prořezávky, hustníky a množství sněhu. K tréninku patřil i běh na start a z cíle, což navyšovalo celkový čas zátěže o dalších 20-40minut.
Tratě zase farstované tak, aby stopy nehrály až tak velkou roli - jednotlivé varianty se mohly jevit často koncepčně hodně odlišné, ale v cíli dělal rozdíl mezi nejkratší a nejdelší tratí jen 40m.
Cílové časy:
H(6.5km) - Mára 42:40, Voita 44:15, Joncek 44:35, Šéďa 45:20, Šéma 47:20, Vask 47:50, Kuba 50:15, Štěpán M 52:40
D(4.8km) - Míša 38:35, Evča 38:35, Denča 38:45, Bára 40:35, Vendy 40:50, Áďa 42:35, Káťa 45:25, Majda 49:45, Jana 49:50
Nic víc, než intenzivní tréninková fáze specifickou formou, která každého zastihla v jiném stádiu únavy, virovosti nebo opálenosti. A ne všechny kontroly byly úplně přesně tam, kde měly být.
Nicméně nad většíma ztrátama, které padají na vrub vaší navigace, se rozhodně hlouběji zamyslete. Stabilita je naprostý základ, první nutná úroveň a stabilní výkon se buduje v každé takové "řadové" fázi! A stejně tak se v každé takové fázi buduje i nestabilní výkon...

Masák - tracking
soukres všech tratí D
soukres všech tratí H

Voickův dril

Odpolední dvouhodinovka v doudlebské tělocvičně.
V první hodině běžecká koordinační cvičení s využitím položeného provazového žebříku. Z pozice diváka bylo celkem dobře poznat, kdo se něčemu takovému věnuje, ale také kdo má v nohách cit a ovládá je, a zcela jistě i kdo má jakou taneční průpravu a přirozené vlohy. Sám instruktor se ukázal ve skvělé formě a je jen krůček od vstupu mezi stepařskou elitu ;)
Pro celkový běžecký rozvoj zcela jistě hodně přínosné a přitom i zábavné cvičení!
V druhé části došlo na intenzivní posilovací série s využitím laviček a čínek. Několik speciálních cvičení se jelo dokola tři drsné minuty, po kterých vždy následovala ještě fáze nízkointenzivního "vstřebávacího" cvičení a odpočinek.
Trénink zcela profesionálně Voickem vedený i předcvičený - a pro ty, kteří se inspirovali jsou slíbená instruktážní videa.
Předpokládám, že snad všichni už tuší, že právě takové "nadstavbové věci" mají tu moc posouvat výkonnost dál a měly by patřit do samozřejmého základu.
A i tady platí, že jen v případě mnoha opakování se dá očekávat nějaký posun!

Estonsko 2006 očima Michala Smoly

Bingo zavzpomínal na ME, kde na prahu svého nejlepšího období zaběhl 14. a 17.místo individuálně a pomohl štafetě ke 4.místu (mmch, 8 vteřin za zlatem).
V přínosné přednášce se pokusil pojmenovat specifika jednotlivých závodů a vypíchnout místa s typickými lokálními situacemi a možnostmi jejich řešení.
ME Estonsko - Bingova prezentace

Dámský klubík s Lenkou Knapovou

Sobotní večer holky věnovaly snaze o pojmenování potenciálních třecích ploch ve výkonu i mimo něj. Na dalších akcích se bude navazovat.

Mapová hra - klasika z AMS 2008 v Estonsku

V neděli ráno jsme se ještě před tréninkem proběhli i virtuálně, v teple penzionu.
Úkolem hříčky bylo přesně si zapamatovat postup zakreslený na mapě a postupně ho celý překreslit včetně kontrol na čistou mapu.
Cvičení probíhalo intervalově: 15" studování postupu, 15" skicování různých zadaných obrázků na čistý papír a poté cca 15-30" na zakreslení zapamatovaného postupu do čisté mapy. Stále dokola, až do cíle.
Kopírovaný postup vedl záměrně mezi jasně definovanými objekty, aby se podpořil charakter kontinuelního načítání určité souslednosti konkrétních symbolů a situací.
Bylo řečeno, že za každých započatých 100m zákresu mimo správný postup se bude k celkovému času přičítat 15" - aby se vytvořil tlak na přesnost a pečlivost provedení, což je i v běžném orienťáku klíčová kvalita.
I ti nejrychlejší potřebovali k zákresu celé tratě 27 studijních intervalů (cca 30minut) a tak se už v průběhu hry ukázalo, že kromě zamýšlené stimulace kontinuelního vnímání postupu a práce s lokálními symboly a mapovými strukturami to zároveň pro každého bude i testík dlouhodobé koncentrace. A to je taky zajímavé téma, které by někdy stálo za probrání.

vzor postupu pro zakreslování
výsledky

A protože zakreslovaný postup byl většinou hodně surrealistický, tady jsou tehdejší vítězné postupy. Bingo tehdy vybojoval zlato a získal přitom cenný skalp Fabiana Hertnera (Smola červený, Hertner modrý):
AMS 2008 long - rozbor postupů

Long Mírov

Klasika na patnáctce, v APčku. Opět důsledně rozfarstovaná, takže se mohlo startovat bez prostojů víceméně hromadně a i ve sněhu bylo třeba být ve střehu.
Část tratě zase zdůrazňovala využití základní techniky - běželo se na vrstevnicovce generované z laserscanu.
Sníh zase hodně tahal za nohy i za srdíčko a tak desítka v "hradubické" rovině vydala klukům na 70 minut. Holky daly 7.0km za 55 minut. A skoro všichni si pak zase dali ještě 3km na ubytko jako závěrečnou parádu po Champs Elysées.
Long - tracking
soukres tratí D
soukres tratí H


...díky všem zainteresovaným za pomoc při přípravě lednovky - m.j. i Honzovi a Dáje Doudlebským nejen za dortíky, nebo Lence, Bingovi a Voitovi za pozitivně vnímané kvalitní vstupy. Únorovkou se pokusíme navázat!


A jako bonus pár náladovek z tělocvičny (v šeru na mobil...):




















 
tisk
  narozky dnes slaví
 Radek Novotný   
týmová zóna        
osobní weby reprezentantů
právě probíhá
dnes neprobíhá žádná akce RD
následující akce
úvodní soustředění    16.–19. 11.
Novohradské hory  (JRD)
úvodní sraz RD    23.-26.11.
Litomyšl  (RD)
Doba zotavení je klíčem k růstu výkonnosti
Doba zotavení po tréninku závisí zejména na intenzitě, méně i na délce práce. Doby plného zotavení: nízká intenzita (60-75%) 6-36h, střední intenzita (75-85%) 12-48h, vysoká intenzita (85-95%) 24-72h, naplno (95-100%) 24-96h, speciální posilování/ anaerobní trénink 24-96h. Určující je i trénovanost jedince. Doba zotavení je klíčovou veličinou při smysluplném sestavování tréninkového plánu.
dráha osobáky | limity

© 2014-2015 Český svaz orientačního běhu / Czech OF
web: RN